Güzel teknedir netekim.
Bazen de güsellik, formda şekilde diil; taşınan ruhtadır vesselam.
Bazen de güsellik, formda şekilde diil; taşınan ruhtadır vesselam.
Biliyonuz mu "Bandırma" vapurumuzun tafsilatlı hikayesini?
Bak yazıyorum işte.
Bak yazıyorum işte.
Buyurunuz; milletimizin kaderini değiştiren o kahraman vapurun öyküsü.
Gemi 1878 yılında İngiltere'nin (sonra İskoçya) Glasgow kentinde "Mac. Intyre Paisley - Huston ve Cardett" tersanelerinde, 21 sıra numarası ile inşa edilmiş. 279 grostonluk, 48 metronluk bi vapur idi..
Geminin ilk sahibi "Dussey and Robinson" şirketi gemiyi "Torocaderto" adı altında yolcu ve yük vapuru olarak 5 yıl çalıştırmış.
1883 yılında Yunanistan'da "H. Psicha Preus" Firmasına satıldıktan sonra "Kymi" adını almış..1890 yılında başka bir Yunanlı firma olan "Cap. Andereadis" firmasına satılmış.
12 Aralık 1891 tarihinde kaza sonucu batmış, aynı yıl içerisinde yüzdürülmüş ve "Kymi" adı ile "İstanbul Rama Derasimo" firmasına satılmış.
1894 yılında o zamanki Deniz Yolları İşletmesi olan "İdare-i Mahsusa"ya devredilmiş ve Türk bayrağı çekilerek, adı "Panderma" olarak değiştirilmiş.
Marmara Denizi kıyılarında, Tekirdağ, Mürefte, Şarköy, Karabiga, Erdek arasında yük ve yolcu seferleri yapmış.
İdare-i Mahsusa statü değiştirerek 28 Ekim 1910 yılında "Osmanlı Seyrüsefain İdaresi" (Osmanlı Denizcilik İşletmesi) olunca geminin adı, "Bandırma" olarak değiştirilerek posta vapuru haline getirilmiş.
Büyük önder Mustafa Kemal Atatürk, 9. Ordu Müfettişi (Mirliva) olarak kurmayları ile birlikte İstanbul’dan Samsun’a geçmek istediğinde "Bandırma vapurumuz göreve çağrılacaktır.
Geminin kaptanlığına da 01.05.1919 tarihinde İsmail Hakkı Kaptan atanmıştı. Kaptanımızı da bir başka yazının konusu yaptık.
Geminin kaptanlığına da 01.05.1919 tarihinde İsmail Hakkı Kaptan atanmıştı. Kaptanımızı da bir başka yazının konusu yaptık.
Yandaki menüden bulabilirsiniz isterseniz.
İngilizlerin engelleme girişimlerine karşın Bandırma vapuru oldukça zor şartlarda mücadelesini sürdürerek kıymetli yolcularını (Atatürk ve kurmayları 22, Er ve erbaşlar 25, Müşavir ve katipler 8, Gemi personeli 21 olmak üzere toplam 76 kişi) Samsun'a ulaştırmayı başarır bildiğiniz gibi..
Bandırma, Samsun seferini tamamladıktan sonra gene eski görevine, posta hizmetine dönmüş.
1924’te Seyr-i Sefain İdaresi Umum Müdürlüğü emrinde, Tekirdağ- Mürefte arası posta vapurluğu yapmış.
Fakat ne yazık ki Bandırma vapurumuzu korumayı başaramamışızdır canım followırlar.
1925 yılında gemi arızalanıp tamir edilemeyince, İlhami (SÖKER) isimli Türk armatöre satılmış, ve aynı armatör tarafından 4 ay içinde Haliç Feneri'nde Hurda olarak parçalanmıştır.
Ancak çok sonraları 2001 yılında yeniden inşası yapılıp, 2003 yılında Bandırma Müzesi olarak Samsun'un Canik İlçesinde ziyarete açılmıştır.
Alkışlayın sevgili tayfa tarihimizin kahraman gemisini..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder