2 Mart 2020 Pazartesi

- "İÇTEN TAKMA MI?", "DIŞTAN TAKMA MI?" SORUNSALI..

Buyrunuz.. Söz verdiğimiz yazıyı yazmışımdır vesselam.
Hep merak ettiğiniz milyon dolarlık soruya cevap veriyorum anacım bu mekalemizde.
Halkımızın gözleri aydın.
"Tamam bir ufak tekne alalım da; kıçtan takma mı alalım, dahili motor mu alalım" diyonuz ya. İşte o problematiğinizi çözüciim pıt diye; hayırlara vesile olsun canım followırlarım.


Yıllarca içten takma motor kullandım pek memnun kaldım.
Büyükçe  bir guletim vardı 15 metron bişi.. İçinde 135 HP bi Ford vardı. Daha sonra aldığım  küçük guletimde ise 39 HP Yanmar.
Hiç bir sorunum olmadı pek sevdim kendilerini. Her koşulda katır gibi çalıştılar.
Şunu söylemeliyim:
Eski tüfek denizcilerin çoğu gibi güvenilirlik, risk azlığı ve dayanıklılık bakımından her zaman içten takma motor daha iyi geliyor derin duygularıma.

Şimdilerde ise minik laylon teknemde bir dıştan takma motor var. 50 HP bir Tohatsu..
Kendisi ile çok kısa bir geçmişimiz oldu ama ondan da memnunum valla sağolsun. Şimdilik hiç acaiplik  yapmadı.

Neden mi dıştan takma aldım ?
İlk düşüncem rahatlık, konfor, genişlik, alan yaratma gibi fonksiyonlardı. Güvenlik açısından durumu değerlendirdiysem de onu sonra konuşalım.
Küçük teknelerde motor dışarı çıkınca havuzluk müthiş genişliyor anacım.
Dön dolaş yayıl, topla milleti partile,  istersen pist kur dans et,   havuza yatak kur 4 kişi yat , kocca masayı koy,  8 /10 kişi yayıl yayılabildiğin kadar; o kadar öyle yani.
Tenteleri kapattın mı da kocca bi boş oda sana. İster kışlık salon yap, İstersen koy malzemeleri depo yap.

Ferahlık iyi bir duygu neticeten.

E diyeceksiniz ki , "zaten bi masa alacaksın oraya, motor kutusu masa olarak kullanılır aynı hesap olur". Doğru da, aynı şey olmuyo;  şekli ve yeri problem oluyor motor kasasından yapılan masanın.
Bir de sabit masa da almamalı zaten küçük teknelerde. Seyyar masa kolaylığı var netekim.
İkea'dan 175 liraya tik görünümlü 55x55 bir portatif bir masa aldın mı tamamdır, teknenin istediğin köşesinde kullan. Kullanmadığın zaman katla koy tavana. Çok pratik valla.
Hatta 2 adet masa al daha kullanışlı. Ortaya sabit tek kocaman masa da sıkıştırıyor ortamı.
2 masa oldu mu birini at tavana, gerektikçe indir aşağı.  İstediğin yerine koy havuzluğun. Birini bi yerde diğerini diğer bi yerde kullan. Hem kıyıya kamp kurduğunda da al masanı çık sahile. Bu biirrrr..

Gelelim ikinci faktöre..
Motor dışarda olunca sesi daha az rahatsız ediyor uzun yolda. Hatta motoruna bağlı olarak neredeyse  hiç duyulmuyor.  İçten takma motorlar yerli yapım çoğu küçük teknede gömülü değil. Gömülü de olsalar yeterince yalıtım yapılamıyor ve gürültüden durulmuyor havuzlukta yol yaparken. Keyif gezileri için büyük sıkıntı anacım. Bu da ikiii..

Bi de hararet sorunu var. İçten takma motorlar damları kapalı havuzluklarda sıcaklık yapıyor. Bizler gibi Akdeniz'de gezenler için zaten hava yeterince bunaltıcı oluyor, bi de motorun sıcaklığı   Motor dışarda olunca harareti basmıyo havuzluğu.  Özellikle yaz günleri için iyi oluyor vesselam. Bu da üççç..

Titreşim meselesi de var bittabi..  İçten takma motorları nasıl oturtursan oturt, hangi pahalı motor kulağını alırsan al titreşimi engelleyemiyorsun. Motor dışarda olunca titreşim hemen hiç olmuyor, olsa da rahatsız etmiyor  bu da dörtt..

Dıştan takmanın bakımı tutumu daha kolay geliyor sanki, motora ulaşım çok kolay. bu beşşşş..
Ayrıca sintine de her zaman boş ve tertemiz duruyo bittabi, bu da bizim gibi hayatı sintine temizliği ile geçmiş garibanlar için güsel bişi yani; bu da altıı..

Manevra kabiliyeti daha iyi oluyor bu motorlarla. Tomofil gibi gir çık her yerlere. Pek güsel dümen dinliyo. Tabii gaz altında olmayınca dümen kayboluyo ama olsun alışıyosun, veriyosun gazı dönüyosun istediğin yere bu yediii..

Sığlıklara giriyosun istediğin gibi, motorum pervanem çarptı mı derdine son.  Motoru kaldırdın mı tamamdır..  Gel kumsala oturt tekneyi istersen baştan, bitti gitti.. Bu sekiizz..

Pervaneye halat sardı, aman kekamoz yaptı, bakım lazım felan derdi de bitti. Kaldır motoru ne yapacaksan yap pervaneye. Bu da dokuuzz..

Tabii bir de hız meselesi var. Biraz daha hızlı zannımca dıştan takmalı tekneler. Bu da Ooonnn..

Peki kötü tarafları var mı?
Vaarr..

Bi kere benzinli.. Bu ne demek? Yakıt parası pahalı demek biiirrr.. Yakıt açısından tehlikeli demek ikiii.. Tehlikesi açısından söyleyeceğim bişi yok dikkatli olun demekten başka. Pahalı olmasına gelince istatistik yapıp emin olmak lazım durumdan kendi kullanımız açısından.

Bakın mesela  bi gezi anısı okumuştum bir zamanlar. Ondan aldığım kısa bir bölümü hatırlatayım size.

Bodrum'lu dostlar  "Ümit Erdem" beyin teknesinde Yamaha F50 kıçtan takma, "Halil Ulutaş" beyin teknesinde ise Yanmar 80 HP, içten takma motorlar varmış. Bu ikili beraberce bir Gökova gezisi yapmışlardı.


Ümit beyin Rota teknesinde Yamaha F50 kıçtan takma motor var.

Halil beyin Nauta teknesinde ise Yanmar 80 HP, içten takma bittabi..

Ümit bey, dıştan takması ile 3500 devirde, yaklaşık 7 knot süratle, 35 deniz mili mesafeyi, 5,5 saatte, 26 lt benzin harcayarak tamamlamış.

Halil bey ise, 35 deniz mili mesafeyi, yaklaşık 5,5 saatte, 2000 ile 2300 devir arası bir güçle, o da 7 knot civarı ortalama hızla, 24 lt mazot harcayarak tamamlamış.

O günlerde mazotun litresi 6.53 lira Benzinin litresi ise 6.95 lira olduğunu düşünürsek,  kıçtan takma motorla seyahat eden Ümit bey 181 lira, Halil bey ise 157 lira harcadılar.

35 mil de 24 lira fark. Yani mil başına bir lira bile değil.
Bilmem artık pahalı mı dıştan takma motorun gitmesi?

Sonra dıştan takma motorlar için, içten takmalar kadar güvenilir değil algısı var alemlerde.
Hakikaten mesela dizel bir Yanmar, katır gibi her şartta çalışabilen bir motor. Valla ben şahidim anacım. Dıştan takmaların daha narin olduğu bildiriliyor.


Tabii daha az masraf gerektiriyorlar içten takmalar yakıt olarak.  Ayrıca teknenin ortasında olmaları da daha dengeli bir tekne vaat ediyor.


Bi de dıştan takmalar çalınması daha kolay motorlar. O dert te var tabii..

Yüzme platformuna takılıyor olmaları da kötü. Teknenin kıçında kalabalık ediyorlar. Boruları felan derken platform yas pus oluyor vesselam.

Yine de son dönemdeki tüm tekne tasarımcılarının kıçtan takma motorlara dönmesinin bir hikmeti olmalı. Hele ufak teknelerde durum tamamen böyle.
Halkımızın  dıştan takmlara karşı tutumu bence  tomofillerdeki otomatik vitese karşı olma meselesi gibi sanki.

Hatırlayan hatırlar, bir aralar alemlerde şöyle söylemler dolaşırdı: "Hatchback araba alınmaz kardeşim", "otomatik vites araba alınmaz kardeşim". Şimdilerde kimseler bu söylemleri kullanmıyor artık.  Alışkanlıklar önyargılar değişti ortamlarda. En çok satılan arabalar otomatik vitesliymiş şinci ortamlarda.

Sonuçta şöyle demeliyiz kanaatimce:
Her seçim bir vazgeçiştir. Bi şey seçersin bir başka şeyden vazgeçmişsindir.
Mesele şudur:
Senin ihtiyacın ne kardeşim? Bu tekne ile ne yapmayı düşünüyosun? Senin için teknenin hangi fonksiyonu önemli? Hangi faydaları seçip, hangi özelliklerden vaz geçiyorsun?

Genel ve tek doğru yok yani neticeten.
Bakın hayatınıza değerli followırlarım, şu soruların yanıtlarını verin.
Bu tekne ile ne yapmak istiyosunuz ?   Kaç paranız var ?.

Mesela her gün haldır haldır açık ve yüksek denizlerde 35 mil yol mu yapacaksanız açık denizlerde; içten takma alın.
Mesela günde 5 saat düşük hızla sırtı mı çekeceksiniz balık peşinde ; içten takma alın.

Yook,  "ben alemciyim, ferah fahur bi havuzluk ta yayılmak isterim" mi diyonuz, dıştan takma alın.
"Kolay olsun kullanımı", "sığlıklara gireyim, marinalarda yerime kolayca yanaşayım" mı diyonuz; kıçtan takma alın.
"Zaten nereye gidiyorum, ne kadar kullanıyorum ki, yılda 2 defa uzun yol yapıyorum, çoğunlukla günlük gezi işte" mi diyonuz kıçtan takma alın.
"Az geziyom, yaksa yaksa kaç lira fark eder ki" mi diyonuz; kıçtan takma alın.

Neticede atom çekirdeğini parçalamıyoruz anacım basit bi problematik.
Çözdüm işte netekim.
Aferin diyin bakalım bana.

6 yorum:

  1. Bravo harika açıklama olmuş
    Dıştan takma motor tercihimdir

    YanıtlaSil
  2. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. çok güzel yazı olmuş kaleminize sağlık konuyada noktayı koymuşsunuz teşekkürler kanayan yaraya parmak bastığınız için

    YanıtlaSil
  4. agziniza saglik. icten distan tartismasinda en aciklayici yazi olmus.

    YanıtlaSil
  5. Teşekkürler çok güzel anlatmışsınız.

    YanıtlaSil
  6. Geçen haftaya kadar bende kesinlikle dişten takma diyordum, 8 aylık motorum çalınana kadar marinaya bağlamayacaksanız kesinlikle içten takma yoksa çalıyorlar.

    YanıtlaSil