31 Mart 2020 Salı

- MEMLEKETİMDEN 7 METRELİKLER; "RAKSER"..

Bu dizimizi hatırladınız mı?
Boyu 7 metre civarında olan yerli imalat teknelerimizi anlatıyoruz. Alemlerin en çok satan tekneleri malum bunlar.
Rota'yı anlattık, Neta'yı anlattık, Nauta'yı anlattık; şimdi sırada, favorilerimden olan, çok şeker bi tekne var. "Rakser" efendim.


Kutlay marin yapıyor İzmir'de.. Tam adı "Rakser sloop 7.00"..
Tersanenin sahibi Rıdvan Kutlay ile görüştüm bu gün; "durumlar nedir?" diye sordum. Malum Korona günleri nedeni ile durdu her yerde işler. 
Orada devam ediyormuş üretim. Yeni model de sıradaymış geliyormuş. Gelince onu da anlatacağım size.

"Rakser 7.00"lar da hem imal edilmeye hem de  sevk edilmeye devam ediyomuş.


İhracat ta sürmekteymiş cayır cayır. Hırvatistan ve Yunan adalarında kiralık tekne olarak kullanılıyor bu tekneler. Valla yüz akı bir işletme gibi duruyor bu zor günlerde vesselam.



7.00 Metre boyunda, 2,50 Metre genişliğinde, çift cidarlı sloop tasarımlı gövdesi, içten takma gömme motoru, şeker çizgileri ile dikkat çekici bir tasarımdır malumunuz.



Dıştan takmalı modeli de var. Ama bu teknede dıştan takma çok önemli diil çünkü  motorlar gömme. Havuz tabanının altında, Hem ses hem ısı izolasyonu açısından olumlu bir özellik bu. Tabii havuzluğu da bomboş ve çok rahat.


Sorduk;  "ne fark var diğer teknelerle sizinki arasında?" diye. Sağolsun bi özet yazıp, yolladı bizim için..
Şöyle diyor (Ben de biraz kısalttım bağışlana.. :)
"- En önemli fark tasarım ve maximum faydalı alan.
Rakser Sloop'ların havuzluğunda 8 kişi ayakları birbirlerine değmeden rahatça oturabilir, yemek yiyebilir..


Motor gizli ve gömülüdür..



Teknenin derin ve geniş karnı kötü hava ve deniz koşullarında çok güvenli seyir yapılmasına ve motorun gizlenmesine imkan verir. Motoru gizli ve gömülü olmayan teknelerde havuzluğun ortasında bir motor sandığı bulunur. Bu yer kaybına sebep olur.



- Diğer tekne üreticileri bu sandık, müşterileri rahatsız ettiği için dıştan takma motoru önerirler. Ancak yüksek yakıt tüketimi ve verimsizlik nedeniyle bu tarz deplasman teknelerinde dıştan takma motor kullanmak başlı başına bir hatadır. Dizeller yapıları gereği benzin motorlarından daha güvenlidir. Çünkü ateşleme sistemleri elektrikli değildir. Yanmayı başlatmak için bujileri değil, sıkıştırma işlemini esas alır. Modern iç soğutmalı bir dizel motor nominal devrinin %90 veya daha yükseği ile çalışabilir. Oysa bir benzin motoru nominal devrinin %65-70 üzerinde çalıştırılırsa çok daha fazla yakıt tüketir ve zamanından önce aşınır.



Ayrıca bizim teknelere 20 HP'den 100 HP'ye kadar içten takma dizel motor takılabilir. Aynı boydaki emsal teknelere çoğunlukla 40 HP'den daha büyük içten takma makinalar takılamamaktadır.

- Rakser Sloop 700/650'nin motor şaft açıları düşüktür. Bu tür teknelerde motor ne olursa olsun, pervane şaft açısı 12 dereceden daha büyük olmamalıdır. Teknenin şaft açısı gövde trim açısı ile birleşir.



Örneğin teknenin şaft açısı 14 derece, gövdenin trim açısı ise 10 derece bunların birleştiğini düşünelim sonuç olarak pervane deniz içinde yataydan 24 derece açıklıkta döner. Böylece en azından verimsiz bir sevk sistemi ve aşırı pervane titreşimi ile karşılaşılacaktır. Çürük su, verimsizlik, düşük hız ve fazla yakıt tüketimi kaçınılmazdır.



Bir başka sakınca da 4 silindirli bir motorun, motor bağlantı açısı çoksa muhtemelen en arkada kalan silindir özellikle ilk çalıştırılma anında yağlanamayacak ve zamanla hasar görecektir.

Rakser'ler hızlıdır. 40 HP motorla saatte 9-10 knot hıza ulaşabilir. Emsal teknelerin max 5-6 knot hız yapabildiği düşünüldüğünde bu avantaj dikkat çeker. 30-40 HP motorlar ile saatte 2-2.5 LT yakıt tüketir.



-Rakser Sloop 700/650lerde dümen sistemi hidroliktir. Dümen pompası yekeye bağlı bir pistona basınçlı yağ gönderir ve yekenin tekneyi kolaylıkla döndürmesi sağlanır. Özellikle güçlü motorlarda telli dümenlerin rahatsız edici sesi ve zamanla telin kopması riski hidrolik dümenlerde yoktur.

- Benzer teknelerde olmayan bir başka özelliğimiz ise özel, kapalı ve kapılı tuvaleti olmasıdır. Bu özellik benzer teknelerin tamamına yakınında yoktur. Teknenin tasarımdan kaynaklı iç yükseklik ve genişliği buna izin verir. Bu olanak özellikle hanımlar için oldukça önemlidir. Rakserlarda aileler çocuklarına ve misafirlerine tuvaleti kullanırken yatak çarşafına, yastığa dikkat et kirletme demek zorunda kalmazlar.



- Camlar çift kattır, terlemez, ısı ve ses yalıtır. Mika değildir. Mikalar gibi deniz suyundan çizilmez. Yan camlar sürgülüdür. Yaz aylarında tekne iç sıcaklığı rahatsız edici düzeylere çıkar ve seyir halinde veya teknede otururken yan camların olmaması kaptanı ve misafirleri rahatsız eder. Ön camın tek parça oluşu ise geniş görüş alanı sağlar.

- Teknenin yanlarında halat usturmaçalar vardır. Bu malzeme estetik görüntüsünün yanında işlevselliğiyle de yardımcıdır. Tekneyi yan teknelerden ve iskele çarpmalarından korur.



-Rakser Sloop 700/650'lerin baş yüksekliğinin fazla oluşu özellikle kötü havalarda yüksek dalga ve serpintinin tekneye girmesini engeller.

-Çok kullanışlı polyester tavan üzerinde eşya, bot, bagaj taşıyabilir. İstenirse üstüne çıkılabilir sağlamlıktadır.
-Rakser Sloop 700/650'lerin tamamı çift kattır. Teknenin iç mekanında vinlex, kumaş döşeme veya kontrplak bulunmaz. Bu nedenle aynen çift camda olduğu gibi ses ve ısı yalıtımı sağlar. Hijyeniktir; temizlenmesi kolaydır. Döşeme veya kontrplakta olduğu gibi içeride kalan kısımları küf, koku yapmaz; terlemez. Teknenin içinde elinizden ağır bir cisim düşürdüğünüzde veya yan bordoları çarptığınızda, teknenin suyla temasta olduğu alt kısmı değil temasta olduğunuz üst kısmına zarar verebilirsiniz. Bu da can ve mal güvenliği açısından çok önemlidir.

Kutlay Marine'nin ikinci el tekneleri ilgi görmekte, kolayca satılmakta ve prim yapmaktadır. Özellikle yüksek sezonda piyasada kolay kolay satılık tekne bulunmamaktadır. Bu da 2.el piyasasında fiyatın düşmesine en büyük engeldir. Ayrıca fiyatlar standarttır. Kutlay Marine aynı zamanda, aynı standartta mal alanlara daima aynı fiyatı uygulamaya çok önem verir."
Fiyat merak edersiniz siz şinci. Yazıyı yayınladığım günkü konuşmamızda çıplak motorsuz 7.00'ın fiyatının 90.000 lira olduğunu öğrendim. Standartların neler olduğunu bilmiyorum. Belki bi liste koyarlar yorumlara da öğreniriz. 



Yaa işte böyleki böyle; benden göstermesi canım followırlarım. 
Varsa tayfadan kullanan yapsın yorumları görelim bakalım..

1 yorum:

  1. Bne de tekne almak için Çok araştırdım ve Kutlay Marin 700 Derone teknede karar kıldım.Standart Fiyat 90.000 TL Motorsuz 58 Hp Motor ve pervane ve extreler (Çapa, Platform Tavan gibi ilaveler) ile birlikte 150.000 Tl tuttu..Temmuz 10 Tarihinde teslim edecekler..Allah da biliyor ki Tekne ile açılmadan CORONA dan Ölmek yok..

    YanıtlaSil